Calamiteiten nummer

088-666 6666 dag en nacht

Nederlandse consument besteedt aanzienlijk minder in winkelgebied dan consumenten in omringende landen

Amsterdam, 17 februari 2016 – De gemiddelde consumentenbesteding in Nederlandse winkelgebieden ligt per vierkante meter aanzienlijk lager dan in omringende landen zoals België, Frankrijk en Engeland. Zo besteden Nederlandse consumenten in eigen land samen jaarlijks gemiddeld 3.250 euro per vierkante meter winkelruimte, terwijl Belgische consumenten samen maar liefst 5.200 euro besteden. De Fransen besteden 5.400 euro per vierkante meter. De lage bestedingen zijn een belangrijke oorzaak van de leegstand in Nederlandse winkelgebieden. Die dreigt de komende tien jaar van 12 naar 18% te stijgen. Herinrichting van winkelgebieden kan deze leegstand echter stuiten. Het is een aantal van de belangrijkste conclusies uit recent onderzoek van Troostwijk Real Estate naar de invloed van demografische ontwikkelingen op retailvastgoed in Nederland. 

Kans voor retailers en vastgoedeigenaren
Daan van der Velden van Troostwijk Research: “Als verklaring voor de toenemende leegstand in winkelgebieden wordt bijna altijd de opkomst van het online shoppen en verregaande digitalisering genoemd, maar dat is slechts een deel van de oorzaak. Veel Nederlandse winkelgebieden zijn weinig onderscheidend. Winkels liggen ver uit elkaar en de sfeer ontbreekt. Waarom zou je daar als consument naartoe gaan? Winkelen is toch vooral beleving en op dat punt wordt de consument nog te vaak teleurgesteld in ons land. Voor retailers en vastgoedeigenaren is dit een nadrukkelijke kans. Winkelgebieden moeten en kunnen gespecialiseerder en interessanter. Dat is waar de consument behoefte aan heeft. Dit betekent dus niet dat er minder meters nodig zijn, maar dat de beschikbare meters anders moeten worden benut.”

Planmatiger en doelgerichter
“Winkelgebieden kunnen aanzienlijk planmatiger en doelgerichter worden ingericht”, zegt Jordy Kleemans, senior-consultant bij Troostwijk Real Estate. “Zo kunnen centraal gelegen regionale winkelcentra een totale beleving bieden op het gebied van winkelen en uitgaan, terwijl meer lokale, plaatselijke winkelcentra compacter worden en zich meer richten op de noodzakelijke boodschappen. Zowel op regionaal als lokaal niveau worden winkelcentra hierdoor efficiënter en daarmee rendabeler.” Hij noemt als voorbeeld het recente besluit om in Assen een Factory Outlet Center te openen. “Dat stuit nu nog op veel weerstand, maar ik verwacht dat een dergelijk winkelconcept - waarbij diversiteit, sfeer en keuze voor de consument centraal staan - gaat zorgen voor veel extra aanloop naar de stad. Daar hebben lokale en regionale ondernemers in het algemeen baat bij. Leegstand bestrijd je in elk geval niet door stil te blijven staan, zoveel staat wat mij betreft vast.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jordy Kleemans via 06-12810787

Offerte aanvragen?

Geinteresseerd in onze diensten?

Vraag nu een offerte aan

Troostwijk Taxaties in het kort

Sinds de start in 1930 zijn wij uitgegroeid tot één van Nederlands grootste taxatie- en expertisebureaus.

Vanuit onze kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Groningen werken ruim 200 medewerkers dagelijks aan onze gezamenlijke missie: Het leveren van de juiste informatie en adviezen of het optimale onderhandelingsresultaat, waardoor onze opdrachtgevers de beste beslissingen kunnen nemen.


Lees meer

Internationaal

ArcaLaudis

Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw volgt Troostwijk haar klanten buiten de Nederlandse landsgrenzen. Het eigen internationale taxatienetwerk dat de naam ArcaLaudis draagt, speelt hierbij een grote rol. Dit netwerk bestaat uit eigen Troostwijk vestigingen of exclusieve samenwerkingsverbanden in economisch belangrijke gebieden in de wereld.


Lees meer

Research

Onderzoek staat centraal binnen Troostwijk Taxaties.

De afdeling Research voert permanent onderzoek uit naar de ontwikkelingen en trends in de markt. Het vastleggen en verrijken van data leidt tot een bron van unieke kennis. Hiermee assisteren wij onze klanten. Het geven van gedegen, goed onderbouwde en accurate waarderingen en adviezen is van essentieel belang.


Lees meer